Waarom een accountancy dashboard werkt voor kantoren met ambitie

4 - 5 min |

Vraag jij jezelf wel eens af of de manier waarop je werkt wel overeenkomt met je ambities? Als je veel wil bereiken met je kantoor qua klanten en omzet, heb je een werkwijze nodig die dat ondersteunt. Er is tijd nodig om nieuwe klanten te werven, waardevol advies te geven én om je andere, vaak terugkerende werkzaamheden uit te voeren. De thema’s automatisering en digitalisering zijn daardoor actueler dan ooit; een uitkomst voor accountantskantoren met ambitie. Juist voor hen valt er met robotic accounting op meerdere manieren winst te behalen. Tijd is immers geld, of is het nu juist andersom?

Robotic accounting is hot en accountantskantoren zijn hier druk mee bezig. Ze onderzoeken de mogelijkheden of gaan juist nu aan de slag met de implementatie. Onder robotic accounting verstaan we de automatisering van verschillende handmatige processen binnen de administratie. Bij de ontwikkeling van ons accountancy dashboard is echt overal aan gedacht, allemaal zodat je snel én eenvoudig je werk kunt uitvoeren en tijd overhoudt.

Denk aan de verwerking van Inkoopfacturen via Factuur2KING 3.0, bankieren (afschriften automatisch inlezen via de bankkoppeling, herkenning en doorboeken naar de financiële administratie), kasmutaties, afschrijvingen en lonen. Al deze processen komen samen in één overzichtelijk accountancy dashboard. Wat ons betreft kun je als accountantskantoor met ambitie eigenlijk niet zonder een goed dashboard. Waarom we dat stellen, heeft alles te maken met deze 6 functionaliteiten die je in ons dashboard vindt:

1. Signaleren

Goed, we zijn het eens. De rol van de accountant verandert. Het robotiseren van je administraties helpt je hierbij. Het zorgt ervoor dat je altijd actuele informatie hebt en het overzicht behoud. Hiermee kun je gerichter en effectiever adviseren. De signaleringsfunctie in KING Accountancy attendeert je op bijzonderheden. Bijvoorbeeld als de bankmutaties niet volledig matchen met de in- of verkoopfacturen. Daarnaast heb je ook inzicht in de status van de btw-aangifte en de loonverwerking. Zo hoef je je alleen te focussen op klanten die je aandacht op dat moment nodig hebben. Neem bijvoorbeeld een ondernemer die wil dat je meekijkt bij een grote strategische beslissing. 

2.Rollen instellen

Efficiëntie is vast één van je ambities. De grootste winst op dit gebied behaal je tijdens het samenwerken. Je collega focust zich bijvoorbeeld op het jaarwerk en de tussentijdse rapportages, terwijl jij je bezighoudt met het verwerken van administraties. Met het accountancy dashboard bepaal je per gebruiker wat de rol is die binnen je kantoor wordt vervuld. Als verwerker zie je bijvoorbeeld een overzicht van klantenadministraties met bijbehorende facturen en bankmutaties, terwijl je collega toegang heeft tot het controle-overzicht.

Deze rollen kun je overigens helemaal zelf instellen zodat ze passen bij je werkmethode. Gebruik deze functie ook om nog meer overzicht te creëren door te segmenteren. Segmenteer bijvoorbeeld binnen je vestiging naar diverse branches zoals horeca, agrarisch etc. of creëer afdelingen als je meerdere vestigingen hebt. De mogelijkheden zijn eindeloos.

3. Doorklikken naar administratie

Zie je een aandachtspunt in een administratie? Hier wil je natuurlijk direct een actie op uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan een saldo op een tussenrekening die normaal glad hoort te lopen. Klik direct door op de desbetreffende melding en de administratie wordt geopend. Vervolgens kun je doorklikken van totaalniveau tot detailniveau – handig!

4. De automatiseringsgraad

Als je eenmaal bezig bent met automatiseren, wil je niet stoppen. Je zult binnen korte tijd ervaren dat je werk er zelfs tijdens de piekmomenten rustiger uit gaat zien. Geen zorgen trouwens dat je hier kansen over het hoofd ziet. De automatiseringsgraad is een functionaliteit waarmee je per administratie kunt zien hoeveel mutaties er per periode of per jaar zijn én hoeveel hiervan volledig geautomatiseerd verlopen. Per administratie krijg je overzichtelijke tips en informatie over hoe je nog verder kunt automatiseren. Zo hoef je niet eens te stoppen totdat alles helemaal is zoals jij het wil.

5. Administratiekwaliteit

Als accountant ben je natuurlijk gek op cijfers. Weet je dat je met het accountancy dashboard ook een cijfer kunt scoren? Dit cijfer noemen we de administratiekwaliteit. Met de kwaliteitsfactor kun je per proces zien hoe het gaat met de (geautomatiseerde) kwaliteit van je administraties. Aan de hand van diverse criteria en wegingsfactoren worden meerdere cijfers per proces bepaald. Deze vormen samen de kwaliteitsfactor. De processen waarop wordt beoordeeld zijn:

  • Verkoop
  • Inkoop
  • Bank
  • Financieel
  • Activa
  • Lonen
  • Btw-aangifte

Per proces worden er criteria gesteld waaraan KING Accountancy automatisch wegingsfactoren heeft verbonden. Hoe meer punten je hierbij behaalt, hoe meer er  binnen het proces is geautomatiseerd. Een groene V betekent dat het onderdeel zelfs optimaal geautomatiseerd is. Alle criteria samen zorgen voor een totaalcijfer waarmee je kunt beoordelen of je administratie voldoende is geautomatiseerd. Daarnaast kun je in een grafiek eenvoudig terugkijken hoe je rapportcijfer zich ontwikkelt en kun je dit proces dus in je eigen tempo aangaan.  

6. Controles

Naast de administratiekwaliteit kun je ook zo’n 60 controles uit laten voeren op je administraties vanuit je dashboard. Bijvoorbeeld een controle op de verwachte boekingen. Bij het grootboek kun je het aantal verwachte boekingen instellen. Wijkt dit af? Dan ben je meteen op de hoogte. Zijn er 13 boekingen geweest op ‘huur’ waar je er eigenlijk 12 op zou verwachten? Dan wordt dit direct gesignaleerd tijdens de controlerapportage.

Hiermee heb je kennis gemaakt met 6 functionaliteiten van ons dashboard die jouw kantoor naar de top van je branche helpen. En laten we eerlijk zijn, dat is nog altijd dé plek voor kantoren met ambitie, die waarde hechten aan tijd én geld. Beiden zijn even waardevol, maar je tijd kun je maar één keer besteden en verdien je niet meer terug. Zet dus in op slimme automatisering om hier zo efficiënt mogelijk mee om te gaan.

Wil je meer weten over robotic accounting en het handige accountancy dashboard? Download dan de gratis brochure of schrijf je in voor een van de inspirerende Introductie Webinars over KING Accountancy van Richard van Lieshout.

Deel dit artikel:

Bekijk al onze andere interessante blogs

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Kies je voor accepteren, dan plaatsen we alle cookies. Kies je voor afwijzen, dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen.

Accepteren Weigeren Meer opties

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Functionele cookies
Arrow down

Functionele cookies zijn essentieel voor het correct functioneren van onze website. Ze stellen ons in staat om basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde gebieden mogelijk te maken. Deze cookies verzamelen geen persoonlijke informatie en kunnen niet worden uitgeschakeld. Deze cookies zorgen voor een soepele navigatie en basisfunctionaliteiten, zoals het bijhouden van websitevoorkeuren en -interacties.

Analytische cookies
Arrow down

Analytische cookies helpen ons inzicht te krijgen in hoe bezoekers onze website gebruiken. We verzamelen geanonimiseerde gegevens over pagina-interacties en navigatie, waardoor we onze site voortdurend kunnen verbeteren. Deze cookies verzamelen anonieme gegevens over gebruik van onze site, waardoor we inzichten krijgen om de website continu te verbeteren.

Marketing cookies
Arrow down

Marketing cookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Het doel is om relevante advertenties te vertonen aan de individuele gebruiker. Door deze cookies toe te staan, help je ons relevante inhoud en aanbiedingen aan je te vertonen. Deze cookies volgen online activiteiten om gepersonaliseerde advertenties te leveren die aansluiten bij interesses.

Accepteren Opslaan

Groot nieuws!

Wij gaan verder als…

KING Keuzehulp

Vind snel de perfecte KING Software voor jouw bedrijf met onze eenvoudige keuzetool. Start hier!