Duurzaamheid met Patrick de Veer: “ESG-rapportages zijn geen doel op zich, het gaat erom dat je iets achterlaat voor de volgende generatie.”

5 - 6 min |

Duurzaamheid is een steeds belangrijker onderwerp voor bedrijven. Het is niet alleen een manier om bij te dragen aan een betere wereld, maar ook om toekomstbestendig te zijn. Op 8 juni organiseert Bjorn Lunden een klantendag waar informatie wordt gegeven over softwareoplossingen en Power BI. Ook komt het onderwerp duurzaamheid aan bod, met keynote spreker Patrick de Veer, oprichter van Greenaumatic en partner van Bjorn Lunden. We vroegen hem naar zijn visie op duurzaamheid, de rol van accountants in de duurzaamheidsreis en hoe software ons helpt om de CO2-uitstoot te reduceren.

Greenaumatic is een bedrijf dat gespecialiseerd is in ESG Management. Het werd opgericht in 2020 door Patrick de Veer, twee jaar nadat hij voelde dat zijn werk niet meer aansloot bij wat hij wilde bereiken. Na een periode van bezinning werd het duidelijker dan ooit dat hij zijn vaardigheden wilde inzetten voor een betere wereld: “Ik kwam erachter dat mijn werk in software licentiemanagement niet was wat ik achter wilde laten als ik aan het einde van de rit terug zou moeten kijken”, vertelt hij. Met Greenaumatic helpt hij bedrijven stapsgewijs te verduurzamen, met behulp van laagdrempelige ESG-rapportages. Een ESG-rapportage belicht aspecten van duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid, zoals de impact van de organisatie op het milieu, de omgang met werknemers en de betrokkenheid bij de gemeenschap. Hiermee heeft Patrick zijn interesse voor duurzaamheid kunnen combineren met zijn kennis van software, wat voor hem de ideale mix is.

“Duurzaamheid als begrip is zo breed dat we het specifiek moeten maken”

Als we duurzaamheid als containerbegrip bekijken, is het zo breed dat het specifieker gemaakt moet worden. Zo strookt het economische en ecologische model waarin we leven volgens Patrick niet meer. Hij ziet dat de economie gebaseerd is op eeuwige groei, terwijl de natuurwetten beperkingen hebben. “Het zou heel mooi zijn als we op een knop kunnen drukken en ineens een heel nieuw systeem hebben, maar bij grote veranderingen is er ook sprake van veel onzekerheid. Daarom betekent duurzaamheid voor mij ook dat je het positief moet benaderen en stap voor stap aanpakt. Ik was zelf een tijdlang heel negatief over het onderwerp. Ik had het gevoel dat we niet snel genoeg vooruitgingen. Maar als je mensen niet kunt enthousiasmeren, bereik je niets.”

Voor Patrick betekent duurzaamheid dat je op de langere termijn iets achterlaat voor de volgende generatie. Er bestaat niet één vastomlijnde definitie, maar het betekent voor hem dat we toewerken naar een nieuw systeem dat meer oog heeft voor de langere termijn. “Het lijkt misschien een lange weg, maar als je eenmaal begint, ontdek je dat het ook ontzettend leuk is om ermee bezig te zijn. Dat zie ik vooral gebeuren bij bedrijven,” vertelt hij.

Duurzaamheid vanuit interesse of vanuit noodzaak?

Als het gaat om de duurzaamheidsreis, valt er een hoop te ontdekken. “Je ziet ook echt dat bedrijven enthousiast worden omdat ze het ene onderdeel succesvol hebben aangepakt, dan willen ze gelijk verder met het volgende. Als je eenmaal begint, bijvoorbeeld met die CO2-reductie, zie je ook andere onderdelen scherper. In het voorbeeld van het transportbedrijf kan dit een samenwerking zijn met anderen om ritten te combineren en zo minder brandstof te verbruiken. De ondernemer wordt heel vindingrijk en denkt ineens na over meerdere onderdelen, van zijn pand tot aan zijn personeel. Zo ontstaat er een gaaf sneeuwbaleffect” vertelt hij.

De markt lijkt deze visie te omarmen, vooral de laatste twee jaar. Soms komt dit ook voort uit de noodzaak om voort te blijven bestaan in een veranderde omgeving. Bedrijven in de maakindustrie, transport en bouwsector zijn bijvoorbeeld steeds meer bezig met duurzaamheid. De regelgeving die sinds 2017 van kracht is voor grote bedrijven, zorgt ervoor dat dit door de hele keten druppelt. “Laten we zeggen dat ik een transportbedrijf ben en mijn klant zegt: ‘ik ben onderdeel van een totale keten en ik moet mijn CO2 rapporteren, als jij dat niet gaat doen, moet ik op termijn op zoek naar een ander’. Dan komt het ineens dichterbij, dat zien we veel vaker gebeuren.” vertelt hij.

De belangrijke rol van accountants in duurzaamheidsstrategieën

Greenaumatic helpt bedrijven bij het opzetten en implementeren van duurzaamheidsstrategieën. Hierbij kruipt Patrick ook graag in de rol van adviseur. De ESG-rapportages die zij maken worden gebruikt om duurzaamheidsinitiatieven te onderbouwen, bijvoorbeeld voor een financiering, maar zijn volgens hem niet het einddoel. Greenaumatic wil de aanwezige financiële- en niet financiële data inzetten om duurzaamheidsdata en inzicht te creëren, zodat de impact beter te begrijpen is voor de klant. Hierin ziet Patrick ook een belangrijke rol voor accountants, zeker als het gaat om de coördinatie van de initiatieven en het geven van advies.

Er is ook een assurance aspect dat de accountant kan bieden door een oordeel te geven over de kwaliteit van de ESG-rapportage. Ondernemers en accountants werken nauw samen op dit gebied. Bij grote bedrijven hebben accountants vaak een controlerende rol, maar bij kleinere bedrijven wordt vaak de hulp van hun accountant ingeschakeld in plaats van een consultancybureau. Daarom is de rol van accountants zo belangrijk. “Ik denk dat sommige bedrijven dachten dat ESG zou overwaaien, maar inmiddels is het duidelijk dat dit niet het geval is. Steeds meer accountantskantoren omarmen ESG en de vraag is niet langer waarom, maar vooral hoe. Dat is waar de samenwerking met Bjorn Lunden een belangrijke rol in speelt”

De samenwerking met Bjorn Lunden is voor Patrick eenvoudig, maar erg belangrijk: “Jullie financiële software geeft al heel veel data waar je iets mee kan. Voor ondernemers is het zeker als het om duurzaamheid gaat, niet duidelijk waarom ze er iets mee moeten. Het is te groot en te abstract. Als we op basis van financiële informatie zoals brandstofkosten, energiekosten, gaskosten, al een indicatie kunnen geven van: ‘dit is wat jouw uitstoot is en dit is de financiële impact op je onderneming’ dan wordt het al een stuk tastbaarder” legt hij uit.

Integratie van duurzaamheid en financiële data: De samenwerking tussen Greenaumatic en Bjorn Lunden

Patrick ziet de toekomst van duurzaamheid als bottom-up. Niet alleen grote bedrijven hebben invloed, maar juist de kleinere bedrijven kunnen het verschil maken. “Als alle 25 miljoen MKB-ondernemers in Europa een beetje doen, naast de grote bedrijven, kunnen we echt wel iets bereiken.” stelt hij. Patrick wil door juist met mkb bedrijven te werken, meer mensen helpen om met kleinere stapjes meer te bereiken. De ESG-rapportages bieden een standaard die herkenbaar is voor iedereen, omdat we dit allemaal op dezelfde manier kunnen lezen. “Om de verandering te bereiken, moeten we de juiste data vertalen naar de juiste informatie en dit op de juiste plek krijgen.” Dit is volgens hem ook de toekomst van de samenwerking tussen Greenaumatic en Bjorn Lunden: integratie. “We willen dit verder uitbreiden zodat bedrijven alles gewoon kunnen zien op de plek waar ze gewend zijn te werken.”

We kunnen er niet meer omheen; duurzaamheid is een onderwerp dat niet meer weg te denken is uit onze samenleving. Het is een onderwerp dat ons allemaal raakt, omdat we allemaal deel uitmaken van deze wereld. Bedrijven die duurzaamheid integreren in hun bedrijfsvoering en processen zijn niet alleen toekomstbestendiger, maar dragen ook bij aan een betere wereld voor de volgende generaties. Greenaumatic helpt bedrijven om duurzaamheid te integreren in hun bedrijfsvoering en processen. De samenwerking met Bjorn Lunden is volgens Patrick én ons, een stap in de goede richting naar een duurzame toekomst voor bedrijven en de wereld. Daar zijn we natuurlijk erg trots op.

Ben je een klant van Bjorn Lunden en maak je gebruik van KING Finance, KING Accountancy, KING ERP en/of KING WMS? Kom dan op 8 juni naar KING Connectivity in Doorn. Tijdens zijn keynote vertelt Patrick hier meer over de praktische kanten van ESG-rapportages en hoe je duurzaamheidsdata kunt inzetten voor een toekomstbestendig bedrijf.


Deel dit artikel:

Bekijk al onze andere interessante blogs

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Kies je voor accepteren, dan plaatsen we alle cookies. Kies je voor afwijzen, dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen.

Accepteren Weigeren Meer opties

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Functionele cookies
Arrow down

Functionele cookies zijn essentieel voor het correct functioneren van onze website. Ze stellen ons in staat om basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde gebieden mogelijk te maken. Deze cookies verzamelen geen persoonlijke informatie en kunnen niet worden uitgeschakeld. Deze cookies zorgen voor een soepele navigatie en basisfunctionaliteiten, zoals het bijhouden van websitevoorkeuren en -interacties.

Analytische cookies
Arrow down

Analytische cookies helpen ons inzicht te krijgen in hoe bezoekers onze website gebruiken. We verzamelen geanonimiseerde gegevens over pagina-interacties en navigatie, waardoor we onze site voortdurend kunnen verbeteren. Deze cookies verzamelen anonieme gegevens over gebruik van onze site, waardoor we inzichten krijgen om de website continu te verbeteren.

Marketing cookies
Arrow down

Marketing cookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Het doel is om relevante advertenties te vertonen aan de individuele gebruiker. Door deze cookies toe te staan, help je ons relevante inhoud en aanbiedingen aan je te vertonen. Deze cookies volgen online activiteiten om gepersonaliseerde advertenties te leveren die aansluiten bij interesses.

Accepteren Opslaan

KING Keuzehulp

Vind snel de perfecte KING Software voor jouw bedrijf met onze eenvoudige keuzetool. Start hier!