6 huidige trends in de food industrie waarmee we 2030 kunnen voorspellen

4 - 5 min |

De aandacht in de Nederlandse voedingssector gaat niet alleen uit naar de dagelijkse voedingsbehoeften van 17 miljoen Nederlanders. Er wordt ook gekeken naar de exporteur van voedsel, aangezien het economische belang van deze sector bijzonder groot is. Wist je bijvoorbeeld dat de sector Agro & Food goed is voor maar liefst 48 miljard euro? Wow! Deze sector omvat een breed scala aan activiteiten en industrieën die betrokken zijn bij de productie, verwerking, distributie en verkoop van voedsel en landbouwproducten.

De voedingsindustrie raakt de samenleving dus op verschillende niveaus. Zeker gezien het belang van voedsel als primaire levensbehoefte en als motor van de economie. Hoe kunnen ondernemers de situatie voor zichzelf en de sector verbeteren? Hiervoor is het belangrijk om na te gaan welke trends de komende jaren een belangrijke rol zullen spelen. In dit blog vertellen we je meer over de partijen die een hoofdrol spelen in de voedselketen en hoe de voedingssector er in 2030 naar verwachting uitziet.

De vier sectoren binnen de voedselketen en de 6 trends

De voedselketen kan worden opgesplitst in vier sectoren: retail en foodservice, agrosector, industriële sector en handel. De wereldbevolking zal volgens de verwachtingen van de VN in 2025 de grens van 8 miljard overstijgen. Om die reden zal er wereldwijd substantieel meer worden geëist van de voedingssector.

Door de groeiende economische welvaart in de opkomende markten enerzijds en de toename van de bevolking anderzijds, moeten ondernemingen grondstoffen steeds sneller buiten de eigen grenzen zoeken. Er wordt verwacht dat we in 2050 wereldwijd meer dan 9 miljard aardbewoners moeten onderhouden. Mogelijkheden genoeg dus voor de voedingssector. Welke voorspellingen er nog meer zijn voor de food industrie? Ontdek de 6 trends:

Trend 1: Groeiende wereldbevolking

Dankzij een groeiende wereldbevolking is er in 2030 behoefte aan méér voedsel. Voedsel wordt volgens de voorspellingen van de VN een belangrijk goed voor landen. In 2023 wonen er zo’n 1,3 miljard mensen meer op aarde dan nu. In Nederland worden er 17,8 miljoen inwoners verwacht in 2040. Als gevolg van deze demografische verandering kunnen er spanningen ontstaan in de voedselketen. Dit komt omdat er meer moet worden geproduceerd met minder levensmiddelen. Om aan de behoeften te voldoen is innovatie hard nodig.

Trend 2: Duurzame verdienmodellen

Er wordt niet alleen aangedrongen op maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) door niet-overheidsinstelling (NGO’s), maar steeds meer door het bedrijfslevensonderhoud zelf. Duurzaam gedrag is ook een belangrijk aspect voor de voedingsindustrie. Vanuit het bedrijfsleven erkent men steeds meer de kracht van duurzame bedrijfsmodellen.

Sterker nog, MVO kan kosten besparen en op strategische termijn imago en marketing stimuleren. Dit kan leiden tot een belangrijk verdienmodel in de voedselketen. Bovendien kun je er meerwaarde mee creëren voor je klanten. Volgens onderzoek van de Economist Intelligence Unit (EIU) is er in de vijf jaar tot 2021 een stijging van 71% in de populariteit van zoekopdrachten naar duurzame goederen. Duurzaamheid van voedselverpakkingen wordt dus steeds belangrijker voor consumenten. Denk aan potten, flessen, snackzakken en zakjes van bio plastic als de meest milieuvriendelijke verpakkingsopties.

Trend 3: Culturele mogelijkheden

In tegenstelling tot sommige andere landen heeft Nederland op voedselgebied geen uitgesproken cultuur. Er wordt in ons land relatief het minst uitgegeven aan voedsel, gemeten als percentage van de totale huishoudelijke uitgaven. Consumenten vinden het soms moeilijk om kwaliteitswaarden van voedsel te onderscheiden, omdat we bij de aankoop van voedsel vaak gewenning vertonen en er een specifiek koopgedrag op na houden.

Dit is waarom het belangrijk is voor de voedingssector om echt onderscheidend en aanpasbaar te zijn. Voor het leggen van verbindingen met gevoelszintuigen op het gebied van biologische voedsel/lokaal voedsel, spelen trends als gemak, plezier en gezondheid een rol. Een mooi voorbeeld hiervan is de markthal in Rotterdam, waar vele tientallen kleine foodbedrijven actief zijn. Lokaal en kleinschalig, worden hier nieuwe foodconcepten rondom specialiteiten teruggebracht. Mocht je er al aan denken om daar een hapje te eten, dan ben je ook in no-time op onze locatie in Rotterdam voor een goed gesprek!

Trend 4: Overheid en voedselveiligheid

In de voedingssector hebben overheden een belangrijke beleids- en regelgevende functie. Dit zal alleen maar in belang toenemen door ontwikkelingen in de technologie en maatschappelijke vraagstukken rond duurzaamheid, gezondheid en fairtrade. De internationale handelsvrijheid in agri en food is voor Nederland van groot belang. Voedselveiligheid wordt daarom steeds belangrijker uit het oogpunt van volksgezondheid, technologisering en handel.

Regeringen hebben een duidelijke beleids- en regelgevende verantwoordelijkheid op het gebied van voedsel. Zij zullen het juiste evenwicht moeten vinden tussen het stimuleren en implementeren van nieuwe technologie op het gebied van levensmiddelen en veilig voedsel. Met nieuwe technologie en maatschappelijke vraagstukken als duurzaamheid, gezondheid en eerlijke handel zal dit alleen maar belangrijker worden!

Trend 5: Technologische innovatie

Dankzij nieuwe inzichten zal het aandeel van online aankopen in voeding sterk blijven stijgen. Ook de consumentenkeuken gaat online. Technologie zal onder meer om die reden een zeer belangrijke rol gaan spelen bij het tegemoetkomen aan een meer gedifferentieerde en duurzame vraag naar voedsel, die relevant is voor alle onderdelen van de voedingssector en voor de consument thuis.

Het moet ertoe bijdragen dat de voedselketen meer wordt gestuurd door de behoefte en minder door het aanbod. Kenmerken als smaakeigenschappen, comfort, levensduur en gezondheid zijn beïnvloed door het informatieniveau van fabrikanten. Denk aan hulpmiddelen als KING ERP voor food waarmee je zorgt voor foutloze productieprocessen. Ook kun je hiermee recepten en samenstellingen vastleggen, THT-datums toekennen en razendsnel traceren.

Trend 6: Economische druk

Het economisch evenwicht verschuift. Voedingsmiddelen worden voor landen een waardevolle factor. De concurrentie in de voedselsector intensifieert, waarin de kosten, doelmatigheid, omvang en invloed domineren. Het is voor de voedselsector een uitdaging om meer te produceren door met minder te werken én voedsel betaalbaar te houden. De prijzen zullen naar alle waarschijnlijkheid toenemen en schommelen. Als gevolg hiervan zal de toenemende wereldvraag naar voedsel en de daarmee gepaard gaande internationale concurrentie, fluctuerende en stijgende grondstofprijzen, alsook zal de beperkende westerse markt de voedingssector nog sterker dan voorheen onder druk zetten. In deze strijd zullen alle koppelingen naar oplossingen moeten zoeken!

ERP-software nu al de oplossing voor de foodsector

Wil jij miljoenen mensen voorzien van voedzaam en veilig eten? Wij helpen onze klanten graag met KING ERP in de foodsector. KING ERP zorgt voor foutloze processen, razendsnel producten traceren, up-to-date voorraadbeheer en veel meer. Benieuwd naar alle mogelijkheden? Download het e-book om meer te weten te komen over deze oplossing waarmee je nu al grip hebt op de toekomst,

Deel dit artikel:

Bekijk al onze andere interessante blogs

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Kies je voor accepteren, dan plaatsen we alle cookies. Kies je voor afwijzen, dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies. Je kunt je voorkeuren later nog aanpassen.

Accepteren Weigeren Meer opties

Deze website gebruikt cookies

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen informatie over jou en jouw internetgedrag verzamelen, zowel binnen als buiten onze website. Op basis daarvan passen wij en derde partijen de website, onze communicatie en advertenties aan op jouw interesses en profiel. Meer informatie lees je in ons cookie statement.

Functionele cookies
Arrow down

Functionele cookies zijn essentieel voor het correct functioneren van onze website. Ze stellen ons in staat om basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde gebieden mogelijk te maken. Deze cookies verzamelen geen persoonlijke informatie en kunnen niet worden uitgeschakeld. Deze cookies zorgen voor een soepele navigatie en basisfunctionaliteiten, zoals het bijhouden van websitevoorkeuren en -interacties.

Analytische cookies
Arrow down

Analytische cookies helpen ons inzicht te krijgen in hoe bezoekers onze website gebruiken. We verzamelen geanonimiseerde gegevens over pagina-interacties en navigatie, waardoor we onze site voortdurend kunnen verbeteren. Deze cookies verzamelen anonieme gegevens over gebruik van onze site, waardoor we inzichten krijgen om de website continu te verbeteren.

Marketing cookies
Arrow down

Marketing cookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Het doel is om relevante advertenties te vertonen aan de individuele gebruiker. Door deze cookies toe te staan, help je ons relevante inhoud en aanbiedingen aan je te vertonen. Deze cookies volgen online activiteiten om gepersonaliseerde advertenties te leveren die aansluiten bij interesses.

Accepteren Opslaan

KING Keuzehulp

Vind snel de perfecte KING Software voor jouw bedrijf met onze eenvoudige keuzetool. Start hier!