CEO Mattijs Wilms over innovatie: “Software maken is een creatief proces”

3 - 4 min |

Mattijs Wilms begon zijn carrière als stagiair softwareontwikkelaar tijdens zijn studie Informatica en Informatiekunde. Niet vreemd aangezien hij op 12-jarige leeftijd al software op pc’s programmeerde. Een carrière binnen de softwarebranche ambieerde hij dus al van jongs af aan, hoewel hij een baan als accountant ook heeft overwogen. Nu leidt hij een bedrijf dat onder meer accountancy software ontwikkelt; een mooie combinatie van beiden. Wij vroegen hem naar zijn kijk op innovatie en waar hij de softwarebranche ziet over een paar jaar.

Mattijs Wilms (CEO van KING Software)

Vanaf de lancering van de nieuwe handelsnaam KING Software (voorheen MUIS Software, ctrl en King Business Software), zorgt Mattijs ervoor dat creativiteit en innovaties hoog op de agenda blijven staan. Binnen KING Software is hij een CEO met een technisch hart, die bekend staat als meewerkend voorman.

Door de jaren groeide Mattijs van stagiair door naar technisch directeur en in 2016 ging hij aan de slag als algemeen directeur. Nauw betrokken zijn bij de processen vindt hij één van de leukste kanten van zijn werk. “Mensen verwachten het niet maar software maken is een heel creatief proces. Je kan veel van je creativiteit kwijt, iets maken wat er vroeger nog niet was of een oplossing bedenken voor uitdagingen waar klanten tegenaan lopen. Dat is voor mij ook echt een passie” vertelt Mattijs.

Het innoveren zelf is niet het belangrijkste

Deze passie komt ook terug als we hem vragen waarop hij het meest trots is. Hij benoemt direct de manier waarop KING Software bijdraagt aan de efficiëntie van bedrijven. “Ik ben trots op ons ingebouwde Warehouse Management Systeem (WMS) in het ERP. Het accountancydashboard, volledig voorzien van de juiste functionaliteiten. De API. We hebben grote stappen gemaakt voor productiviteit binnen accountancy, het MKB en bij groothandels.”

Het onderzoeken van de mogelijkheden die voor je bedrijf van waarde zijn of het verschil maken, zijn volgens hem belangrijker dan innoveren op zich. “We bedienen ondernemers en bij hen zit het in hun DNA om de eigen koers te bepalen. Innoveren geeft lucht in organisaties en zorgt voor groeipotentieel. Die nieuwe inzichten leiden tot nieuwe creativiteit, maar wel altijd met gezond verstand. Je hoeft niet het nieuwste te volgen puur omdat het er is, maar omdat het je verder helpt in je business” stelt hij. 

Mattijs benadrukt dat het belangrijk is om zowel kritisch als met een helikopter perspectief naar je eigen bedrijfsprocessen te kijken. “Als je dingen al 20 jaar op een bepaalde manier doet, betekent dat niet dat het voor de komende 20 jaar ook de juiste manier is” concludeert hij. Zelfs met de grootste veranderingen binnen de softwarebranche ziet hij dat de basis qua gedachtegoed nog steeds hetzelfde is. “In 20 jaar zie je vijf generaties aan opleidingen voorbijkomen. Iedere lichting heeft eigen ideeën, maar de basis is hetzelfde. De verschijningvormen en de tools waarmee gewerkt wordt zijn door geïnnoveerd. Denk bijvoorbeeld aan mobiele apps.”

“Ik ben graag onderdeel van de oplossing”

Heel ver vooruitkijken als het om innovatie gaat is haast niet mogelijk, juist omdat er in korte tijd zulke grote stappen zijn gezet in de verschijningsvormen. Wel verwacht Mattijs dat je over vijf jaar nog meer kunt sturen op uitzonderingen, omdat 95% van alle processen dan via voorspelbare workflows loopt. “Het systeem vraagt je bijvoorbeeld om alleen op uitzonderingen in te grijpen, dus wanneer er echt afwijkingen zijn gevonden.” Over een nog verdere toekomst zegt hij: “10 of 15 jaar vooruitkijken is echt te ver. De iPhone bestaat pas 14 jaar.”

De iPhone is voor Mattijs direct een voorbeeld van een geweldige innovatie. “Dit is enorm geweest voor de communicatie, bedrijfsvoering en SaaS-techniek. Daar zit zoveel innovatiekracht achter. Je kunt je bedrijf leiden vanaf je telefoon”. Zelfs nu deze mogelijkheid bestaat, hecht hij zelf juist de grootste waarde aan het persoonlijke contact met medewerkers en klanten. “Ik houd van teamwork, echt samen successen behalen, dat is mooi. Ik ben graag onderdeel van de oplossing.”

“We snappen het proces goed”

Wat KING Software volgens hem onderscheidt van anderen heeft alles te maken met de persoonlijke benadering. “We snappen de bedrijfsprocessen en verdiepen ons goed in wat onze klanten nodig hebben daarin. Daarbij proberen we onze klanten te verleiden om steeds een stapje verder te gaan in de automatiseringsslag. We hebben een hoop uiteenlopende klanten met heel verschillende ondernemingen. Die moet je een mix bieden van stabiliteit en innovatie.”

Met KING Software wil hij bedrijven helpen om mee te gaan met de veranderingen van deze nieuwe tijd. “Als je niet meegaat met nieuwe ontwikkelingen, dan laat je het initiatief aan de ander over. Dan worden er keuzes voor je gemaakt.” aldus Mattijs.

Wil je meer weten over de persoonlijke aanpak van KING Software? Neem dan een kijkje bij onze missie en visie, of bespreek jouw uitdagingen vrijblijvend in een persoonlijk gesprek met een van onze collega’s.

Deel dit artikel:

Bekijk al onze andere interessante blogs

Webinar: KING Connect

Een nieuwe manier van samenwerken met je klant

Op 9 en 14 februari neemt Richard van Lieshout je in 30 minuten mee in onze nieuwste add-on: KING Connect Drive! 

 

Hiermee deel je efficiënt en AVG-proof documenten met je klanten in één centrale omgeving. Zo is de tijd van grote mappen doorspitten, documenten opnieuw opvragen en heen-en-weer mailen voorbij. 

 

Na dit webinar ben je helemaal op de hoogte van alle handige functies van deze gloednieuwe add-on!