Consolidatie zonder stress: hoe een geautomatiseerde aanpak zorgt voor efficiëntie

3 - 4 min |

De samenwerking tussen ondernemers en accountants kan op verschillende manieren plaatsvinden. In de rol van accountant word je bijvoorbeeld ingezet als financieel adviseur, om te helpen bij het maken van financiële beslissingen en om advies te geven over de financiële positie van je klant. Zeker tijdens een consolidatie heb je een belangrijke rol. Jij zorgt er dan voor dat de financiële gegevens van verschillende bedrijven, worden samengevoegd tot één geïntegreerde administratie. Met de consolidatie-module in KING Accountancy, is dit eenvoudig te automatiseren.

Wat is consolidatie?

Even terug naar de basis. Consolidatie is het proces waarbij twee of meer bedrijven samenkomen om één enkel bedrijf te vormen. Bijvoorbeeld bij een fusie, overname of samenwerking. Het doel van consolidatie is vaak om de efficiëntie en productiviteit te verhogen, door het samenvoegen van middelen en het elimineren van overlap. Het helpt ook de concurrentiepositie van het bedrijf te versterken, door de inkomsten te verhogen en schaalvoordelen te creëren. Samen sta je immers sterker.

Wat zijn de taken van een accountant tijdens een consolidatie?

Tijdens een consolidatie, pas je als accountant de juiste boekhoudmethoden toe en stel je de consolidatieadministratie op volgens de geldende boekhoudprincipes en normen. Vaak wordt dit nog handmatig gedaan, waardoor het proces veel tijd in beslag neemt. Je zorgt hiernaast ook voor de juiste eliminatieboekingen om transacties tussen onderdelen van het bedrijf te verwijderen. Je wilt natuurlijk alleen de transacties met derden zien, zodat de financiële impact zichtbaar is. Ook dit vraagt vaak nog veel handmatig werk en de nodige controles.

Alleen dan ben je er nog niet. Je helpt ook bij het interpreteren van de geconsolideerde cijfers. Omdat je klant op basis van deze informatie beslissingen neemt, is dit écht belangrijk. Daarnaast help je bij het opstellen van de jaarrekening voor het bedrijf als geheel, indien dit verplicht is. Dit is een ongelooflijk breed takenpakket, waarbij alle stappen vlekkeloos moeten verlopen.

Als accountant ben je niet alleen verantwoordelijk voor de cijfers, maar wordt het steeds belangrijker om de ondernemer volledig bij te staan. Met deze module heb je hier alle tijd en ruimte voor. Als hét hulpmiddel voor accountants, biedt de consolidatie-module ondersteuning tijdens de consolidatie van meerdere bedrijven.

Hoe werkt de consolidatie-module?

Met de module kun je alle afzonderlijke administraties integreren in één consolidatieadministratie. De resultaten van een onbeperkt aantal administraties kunnen hierbij gecombineerd én getotaliseerd worden. Met de cijfers die getotaliseerd zijn over de door jouw geselecteerde administraties, kun je proef-, saldi- en kolommenbalansen en activa- en passiva-overzichten uitdraaien. Het is hierbij wel belangrijk dat alle te consolideren administraties dezelfde valuta hebben. De oorspronkelijke administraties blijven gelukkig wel intact. Mocht je deze nog nodig hebben, kun je ze zo weer raadplegen. 

De belangrijkste kenmerken van de consolidatie-module op een rij:  

  • Administraties kunnen worden samengevoegd tot een nieuwe consolidatieadministratie. 
  • De consolidatieadministratie kan opnieuw opgebouwd of aangevuld worden. 
  • Een eerder gebruikte consolidatieadministratie kan voor een nieuw boekjaar worden gebruikt, met de mogelijkheid om de eindsaldi van administraties die niet meer meegenomen worden tegen te boeken in periode 0. 
  • Het blijft mogelijk om journaalposten toe te voegen aan de consolidatieadministratie, met per boekingsregel zichtbaarheid vanuit welke administratie de regel afkomstig is. 
  • Er is de mogelijkheid om per administratie een deelnemingspercentage in te voeren. 
  • Aantallen worden meegenomen voor grootboekrekeningen waarvan de aantallenadministratie ingeschakeld is. 
  • Verdelingen tussen kostenplaats en kostendrager worden meegenomen tijdens het consolideren. 
  • Er wordt gebruik gemaakt van eliminatieposten, waarbij per grootboekrekening kan worden aangegeven of het periodetotaal geheel, deels of niet geëlimineerd moet worden. 
  • Eliminaties van een voorgaand boekjaar kunnen worden overgenomen. 

Wanneer je werkt met deze module, wordt een groot deel van het werk uit handen genomen. Hierdoor kun je de focus meer leggen op begeleiding en advies tijdens het traject. De kans is groot dat er voor het bedrijf dat gaat consolideren een hoop verandert. Hetzij in de bedrijfscultuur, in de teams óf in de verandering van het productportfolio door het ontstaan van nieuwe mogelijkheden. Laat de software dus het werk doen, zodat jij je kunt focussen op je klanten.

Benieuwd naar de mogelijkheden? In een persoonlijke demo vertellen we je er graag meer over. Tijdens deze demo maak je kennis met KING Accountancy, de consolidatie-module én de voordelen voor jouw kantoor. Maak nu je afspraak.

Deel dit artikel:

Bekijk al onze andere interessante blogs

Webinar: KING Connect

Een nieuwe manier van samenwerken met je klant

Op 9 en 14 februari neemt Richard van Lieshout je in 30 minuten mee in onze nieuwste add-on: KING Connect Drive! 

 

Hiermee deel je efficiënt en AVG-proof documenten met je klanten in één centrale omgeving. Zo is de tijd van grote mappen doorspitten, documenten opnieuw opvragen en heen-en-weer mailen voorbij. 

 

Na dit webinar ben je helemaal op de hoogte van alle handige functies van deze gloednieuwe add-on!