Meerwaarde bieden als accountant? Adviseer ook op persoonlijk vlak

3 - 4 min |

Als accountant ben je gewend om je klanten te adviseren over de financiële situatie van de onderneming. Sterker nog, advies geven wordt steeds belangrijker. De inzet van accountancy software helpt je hierbij, maar biedt ook de mogelijkheid om je adviesdienstverlening uit te breiden met een persoonlijke financiële planning. Klaar om het gesprek aan te gaan over de persoonlijke financiën van je klant? Wij vertellen je er meer over in dit blog. 

Wat is een persoonlijke financiële planning?

Goed, laten we beginnen bij de basis. We staan helemaal achter de nieuwe positie van de accountant als sparringpartner van de ondernemer. Je hebt hierbij niet alleen te maken met ‘de onderneming’ als entiteit, maar ook met de ondernemer in zijn of haar privé situatie. Zo’n financiële planning ziet er voor iedereen anders uit. Niet iedereen heeft namelijk dezelfde wensen voor de toekomst. Toch zijn er een aantal basis zaken waarover je in gesprek kunt gaan. Zo heb je in no-time een financiële planning opgesteld die helemaal past bij je klant.

Denk hierbij aan veelvoorkomende onderwerpen zoals:

  • Het pensioen 
  • Meer vrije tijd voor hobby’s / tijd voor het gezin 
  • Eerder stoppen met werken 
  • De aanschaf van een (tweede) woning 
  • Een plan voor nabestaanden / testament 

Om het plaatje compleet te maken is het goed om te weten wat de financiële situatie van de klant nu is. Neem daarom ook onderwerpen mee zoals de huidige woning, de hypotheek, het spaargeld, mogelijke inkomsten van een partner en eventuele verplichtingen richting een ex-partner. Houdt ook rekening met onvoorziene omstandigheden zoals arbeidsongeschiktheid en werkeloosheid. Wanneer alle onderwerpen zijn besproken is het tijd om aan de slag te gaan met het opstellen van een financiële planning. 

Een logische toevoeging aan je dienstverlening

Hoewel het opstellen van een persoonlijke financiële planning lijkt op een zakelijk plan, is het zeker niet hetzelfde. Het kan misschien spannend of vreemd zijn om voor het eerst over persoonlijke onderwerpen te praten. Houd dan in het hoofd dat de klant jou op veel gebieden ziet als zijn sparringpartner. Bovendien heb je regelmatig contact met de klant over zijn financiën. Het toevoegen van de persoonlijke financiën zorgt ervoor dat je hem nog beter van dienst kunt zijn.

In deze huidige markt verwachten ondernemers ook meer én gerichter advies. Neem het opstellen van een persoonlijke financiële planning bijvoorbeeld op in je dienstenportfolio of begin erover tijdens een regulier gesprek. Je merkt dan snel of de klant hiervoor open staat. De gesprekken die je met dit doel voert vragen een andere focus. Je zult vooral praten over de toekomst en lange termijn. Flexibiliteit is hierbij nodig omdat wensen – eigenlijk nét als mensen – na verloop van tijd veranderen. Check daarom minimaal één keer per jaar of alles nog steeds van toepassing is.

Jouw taak als accountant in de financiële planning 

Mensen verschillen, naast het achterhalen van de wensen wil je daarom ook weten welke prioriteiten er zijn. Wat wil hij nu écht? Een onbezorgd pensioen en op korte termijn al meer vrije tijd? Juist nu vol aan de bak zodat hij eerder kan stoppen met werken? Om antwoord te krijgen op deze vragen is het belangrijk om goed naar de klant te luisteren, óók naar de dingen die hij niet zegt. Vraag bijvoorbeeld wat hem bezighoudt of waar hij zich zorgen over maakt. Zo kun je eenvoudiger in kaart brengen wat voor hem het belangrijkste is.  

Wanneer je de wensen in kaart hebt gebracht stel je samen met de klant concrete doelen op. Door deze SMART te formuleren weet je meteen of de doelen voldoende specifiek, meetbaar, haalbaar, realistisch én tijdgebonden zijn. Zorg voor een kritische blik en signaleer mogelijke problemen. Als je ziet dat het behalen van een doel in het geding komt, is het jouw taak om de klant hiervan bewust te maken en te kijken naar een oplossing. Je zorgt er hiermee voor dat de klant altijd goed geïnformeerd is en weet wat de status is van zijn financiële situatie.

Eigenlijk klinkt dit niet zo heel anders dan het adviseren over het bedrijf van de ondernemer, toch?  
Door je zakelijke inzichten nét iets anders in te zetten, maak je een wereld van verschil én onderstreep je je meerwaarde. 

Wees er voor je klant, tijdens iedere stap in hun (zakelijke) leven.  

Met behulp van automatisering en slimme accountancy oplossingen blijft er tijd over om gericht te adviseren. Met het overzichtelijke accountancy dashboard in KING Accountancy zie je in één oogopslag welke klant jouw aandacht nodig heeft. 

Zelf ontdekken welke voordelen KING Accountancy nog meer heeft? Vraag hier jouw gratis demo aan of schrijf je in voor de inspirerende introductie webinars door Richard van Lieshout. 

Deel dit artikel:

Bekijk al onze andere interessante blogs

Webinar: KING Connect

Een nieuwe manier van samenwerken met je klant

Op 9 en 14 februari neemt Richard van Lieshout je in 30 minuten mee in onze nieuwste add-on: KING Connect Drive! 

 

Hiermee deel je efficiënt en AVG-proof documenten met je klanten in één centrale omgeving. Zo is de tijd van grote mappen doorspitten, documenten opnieuw opvragen en heen-en-weer mailen voorbij. 

 

Na dit webinar ben je helemaal op de hoogte van alle handige functies van deze gloednieuwe add-on!